kenapa kita perlu banyak minum air kosong (terutama ketika berpuasa)

Assalamualaikum. selamat pagi. hai semua.dah seminggu kan kita berpuasa. sekejap aje masa berlalu.macam mana dengan tahap kecergasan kawan kawan semua. adakah sentiasa cergas sehingga nak tdo atau masih keletihan walaupun jam baru pukul 12 tengahari!!.. 

ok banyak sebab mungkin menyebabkan kita semua keletihan dan tidak bermaya. salah satu sebab adalah badan kita kekurangan air. seharian tidak minum menyebabkan tubuh menjadi kering. Sebenarnya kan kalau anda semua nak tau..banyak minum air boleh membantu bagi mereka yang hendak kurus. 

kenapa kita perlu banyak minum air masak..

1. Meningkatkan tenaga dan mengurangkan rasa letih
70% Organ badan kita memerlukan air. Oleh itu pengambilan banyak air memang sangat sangat perlu bagi menampung keperluan tersebut.Bila tubuh kita mendapat bekalan air yang mencukupi, ia akan membuatkan tenaga lebih banyak dan mengurangkan rasa letih. 

2. Mencantikkan kulit 
Air yang mencukupi didalam badan dapat membantu dalam mencantikkan kulit kerana apabila kekurangan air, badan menjadi kering.dan kulit pun menjadi kusam, kering dan tidak berseri. so banyak minum air kalau nak cantik ye!

3. Membuang toksin 
Badan kita memang banyak toksin.itu tidak dinafikan. Jadi pengambilan air yang mencukupi adalah perlu untuk mengsingkirkan toksin2 yang jahat tu.. bila toksin berkurangan badan pun menjadi lebih sihat. 

4. Mengubati sakit kepala 
Banyak minum air boleh mengatasi masalah kerap sakit kepala..

5. Mengurangkan berat badan 
Banyak minum air boleh meningkatkan metabolisme tubuh seseorang.Ia juga boleh mengurangkan rasa lapar kerana kita telah banyak minum air dan membuatkan perut sentiasa kenyang.




Jadi kawan-kawan.marilah kita banyakkan minum air kosong terutama ketika berpuasa ini. bukan minum air waktu siang tau!! minum air ketika berbuka dan bersahur..kang ada pulak yang minum air jam 10 pagi pulak.. hihi




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...