SEMBELIT?? SHAKLEE ADA PENAWARNYA





Sembelit??? ups.. menyebutnya pun dah terasa wah..tak sanggupnyaa!! kan kan kan.. sorry kalau ada yang tak selesa kita bercerita berkenaan dengan sembelit nie.. 

Macam mana tak kena sembelit..zaman sekarang ni.makanan macam macam jenis ada. sebut je..semua ada terhidang.nama pun MALAYSIA..murah dengan makanan kan. orang2 kita ni biasa lah..kadang2 makan memang tak pilih pun, berlemak ke berminyak ke..semua hantam.

lepas tu dah susah nak membuang. dah tu..semua main masuk masuk..bila dah sembelit mula la.. berat naik la.. kolestrol naik la..segala gala naik.. 

Sebenarnya kan.sembelit ni berpunca dari banyak perkara. salah satu adalah sebab kurang minum air.  Kurang makan sayur sayuran dan buah buahan juga menjadi penyebab penyakit sembelit ni. biasa lah kita ni kan. kadang2 memilih bab makan ni.nak yang sedap je.bila makan kat kedai..sayur tu semua letak tepi kan kan kan.cepat ngaku!!

Tau tak.. banyak tanda tanda atau gejala penyakit sembelit ni. tapi setiap individu mungkin akan berbeza gejala gejala berlainan.. ok..antara gejala gejala tersebut adalah :

- tak membuang beberapa hari.. **ups** sorry
- perut kembung ataupun kejang
- kurang selera makan

dan sebagainya lah..

tau tak..ape sebab sebab terjadinya sembelit ni...

- kurangnya serat dalam diet kita
- kurangnya aktiviti fizikal terutama untuk warga emas la..
- susu (terpekat) untuk kanak kanak
- Menahan untuk membuang air besar
- Kekurangan air
- Masalah dengan fungsi usus


see banyakkan penyebabnya.tapi selalunya disebabkan kurang air la kan.so rajin2 la minum air masak lepas ni ye..

ape sebab kalau sembelit ni berterusan.. 

ok..sembelit yang berterusan adalah boleh menyebabkan Buasir.. ermm cerita pasal buasir uolz google sendiri boleh..hihihi 

korang ada ke simptom simptom sembelit ni? kesiannya.... tak apa.. Shaklee ada penawarnya. diulangi lagi sekali.. Shaklee bukan ubat tau!! tapi shaklee boleh membantu anda untuk mengatasi masalah sembelit ini dengan ini..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...