MAKANAN PALING MENGGEMUKKAN DI MALAYSIA


seperti yang kita sedia maklum, kita semua mmg sukakan makanan. sapa yg tak suka makan kan.lagi2 kat malaysia ni banyak tul makanan yang enak enak..ada nasi lomak, roti canai, mee goreng mama.. wah. eh tapi tahukah anda semua, setiap kandungan makanan yg kita makan tu.. kalori dia..nutrisi dia..lemak dia dan segala yang terkandung dalam makanan tersebut. Tahukah anda anda semua, ada beberapa jenis makanan yang boleh membuatkan kita menjadi gemuk.. 

antaranya :-

1. NASI LEMAK buah bidara..
sapa yang sukakan nasi lemak kan.lagi2 kalau tambah sambal sotong ke.wah sedapnye..lapar terus saya. tapi tahukah anda..hidangan nasi lemak mengandungi karbohidrat,protein dan lemak dan total lebih kurang 390 kalori tak termasuk sambal, telur rebus, ikan bilis dan kacang.wah!!!! hidangan lengkap mengandungi lebih kurang 450-500 kalori. lom termasuk kalau makan nasi lemak then bertambah dan kadang2 tu siap ada ayam goreng lagi (240 kalori), sambal sotong (170 kalori) dan lauk2 lain.wah agak2 kalau makan leh gemuk tak??? jawab la sendiri..hihihi


2. ROTI CANAI satu!!!!
Ni lagi satu makanan kegemaran rakyat Malaysia. senang dan cepat.dah la murah.singgit dah leh dapat kan. tahu kah anda.. sekeping roti canai adalah bersamaan dengan 300 kalori. Kalau makan 2 keping?? kira la kan. itu baru makan pagi. kalau petang2 balik kerja singgah mamak..order lagi.. wah.. bayangkan la kalau berlari di treadmill atau jogging, kenalah berlari dalam masa 90 min baru dapat bakar 600 kalori tu.wah pengsan!


3. Nasi Goreng
Kadang2 ada nasi putih lebih.. sayang nak buang.so jalan penyudahnya goreng aje lah. tapi kan, tahukah anda, sepinggan nasi goreng mengandungi 630 kalori.tambah pulak ayam, telur, sayur..ia menjadikan nasi tersebut kurang seimbang. Nilai kalori tinggi lebih kepada lemak dan karbohidrat. Boleh nak makan tapi jangan lebih dari segenggam tangan. 


4. Aiskrim
Sapa yang tak suka aiskrim.Lagi2 tengah panas ni wah dapat aiskrim leganya tekak kan. Tetapi, haruslah diingat, aiskrim adalah tinggi lemak dan gula.. 2 scoop aiskrim pun dah 380 kalori.camno tu


5. Makanan bergoreng
Kebanyakkan di malaysia ni makanan adalah jenis bergoreng. sekeping goreng pisang pun dah 170 kalori. Makanan seperti ini tidak sesuai sebab digoreng menggunakan minyak (1g fat : 9 kalori) lagi2 kalau menggunakan minyak yang sama. jadi lepas ni boleh la try stim @ panggang..


kalau ikut banyak lagi sebenarnya makanan yang menggemukkan di malaysia ni.kang saya tulis semua kang ada yang tak nak makan nnt...sebenarnya, makanan yang disenaraikan ni tak de la menggemukkan sangat cuma bergantung pada kuantiti makanan yang diambil.

so kenalah mengawal pengambilan pemakanan dan tahu bagaimana sukatan kalori. 

SEMOGA BERJAYA!!








8. Susu Pekat Manis.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...