CARA MENGATASI MASALAH ANGIN KETIKA HAMIL

Sekarang saya hamil hampir 10 minggu.dan masalah yang paling ketara yang saya alami adalah angin. kadang2 sampai tak larat nak tanggung.angin sampai jadi pening sangat sangat kepala ni... ada kalanya memang tak tau nak buat ape. angin sebu je dalam perut.. 

tapi hari ni saya nak share petua yang saya jumpa ni :-

1. Makan pada jumlah yang kecil tapi kerap -
Mungkin ini punca masalah kembung atau angin pada diri saya. sebab saya akan makan contohnya sarapan pagi dalam kuantiti yang banyak dan saya akan makan lagi ketika waktu lunch.saya tidak mempunyai sumber kudap2an sementara waktu lunch.sepatutnya saya makan sedikit2 tapi kerap. .

2. Jangan makan makanan berangin
Banyak kan contoh makanan berangin ni..teh, nescafe, minuman sejuk, buah tembikai...macam2 lagi la.. mungkin lepas ni saya kena betul2 tengok apa makanan yang saya ambil setiap hari

3. Memakai pakaian yang longgar dipinggang dan perut
Sekarang saya dah kurangkan pakai baju kurung waktu ke pejabat.lebih selesa long dress atau jubah.tapi kena atau tetap pakai pakaian yang longgar. Sebab pakaian yang ketat ini akan menyebabkan ketidakselesaan dan membuatkan kita rasa loya dan ingin muntah

So saya dan ibu ibu hamil semua boleh la cuba 3 cara ini untuk mengelakkan angin sentiasa berada dalam diri kita.. huuhuhu


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...